sad_pvnDMEs57q


استفاده از سبزی خشک و خواص آن


فروشگاه  فیچین فروشگاه فیچین /
22 بهمن 1399

امروزه به دلایل زیادی بعضی از خانم ها سعی می کنند تا برخی از مواد اولیه مورد نیاز غذاهای خود را به صورت خشک ویا فریز شده در خانه نگه دارند.

امروزه به دلایل زیادی بعضی از خانم ها سعی می کنند تا برخی از مواد اولیه مورد نیاز غذاهای خود را به صورت خشک ویا فریز شده در خانه نگه دارند.از جمله این دلالیل میتوان به  کمی وقت و یا در دسترس نبودن به موقع مواد اولیه  و فراوان بودن برخی مواد اولیه در فصول خاص و نتیجتا قیمت مناسبتر  در فصل خود اشاره کرد.

خشک کردن یکی از روشهای  افزایش ماندگاری مواد اولیه است که انسانها از زمانهای دور از آن بهره میبردند.

مزایای استفاده از سبزی خشک

 

سبزی خشک چیست؟

سبزی خشک مجموعه ای از سبزی های خوراکی است که در تهیه و پخت غذاهای مختلف استفاده می شود. خشک کردن سبزی ها به هدف استفاده در پخت و پز  مرسوم است و گاها عطرو طعم سبزی خشک مناسبتر از سبزی تازه است و موجب خوشمزه تر شدن غذاهای شما می گردد .این سبزی ها معمولا در فصل هایی از سال به وفور در دسترس هستند و با روش های مختلفی تبدیل به سبزی خشک می شوند.

مزایای استفاده از سبزی خشک نسبت به سبزی تازه:

گاها استفاده از سبزی خشک به دلایل مختلف نسبت به سبزی تازه بیشتر توصیه می گردد . از آن جمله می توان به در دسترس بودن تنوع بالای سبزی ها درتمام فصول، ماندگاری بالاو نگهداری راحت، قیمت مناسب نسبت به تهیه سبزی تازه ، سهولت کاربرد و صرفه جویی در وقت(هر بار نیاز به صرف وقت برای خرید و پاک کردن و تمییز کردن ندارد) ، حفظ قسمت اعظم مواد مغذی سبزی تازه (در حین فرایند صحیح خشک شدن تقریبا تمام مواد معدنی سبزی حفظ می شود و فقط آب و بخشی از ویتامینهای خود را از دست می دهد)

طریقه مصرف سبزی خشک:

هنگام مصرف سبزی خشک مناسب است مقدار مورد نیاز را 15 دقیقه قبل از مصرف در آب خیسانده و سپس استفاده شود.  نسبت سبزی خشک به سبزی تازه حدودا 1 به 10 است ، دانستن این نسبت برای مقدار مصرف سبزی خشک برای هر نفر  راهنمای مناسبی است هر چند نهایتا مقدار مصرف به ذائقه و سلیقه خود شما بستگی دارد.

سبزی خشک

 

سبزی خشک را از کجا تهیه کنیم؟

همانگونه که قبلا اشاره شد یکی از مزایای  سبزی خشک دسترسی آسان است . امروزه در اکثر فروشگاهها و عطاری و سوپر مارکتها سبزی خشک در دسترس است. اما حساسیت بهداشتی بودن مراحل قبل از خشک کردن شامل جدا کردن بخشهای اضافی، تمییز کردن و شستشو و ضد عفونی کردن سبزی ها نیاز به دقت در تهیه سبزی خشک را بالا میبرد.

مراحل پاک کردن و شستن و ضد عفونی سبزی همواره جز کارهای زمانبر، حساس و خسته کننده خانم های خانه است. اگر سبزی خشک از  جایی تهیه شود که بدلیل حجم بالای سبزی که خشک میکنند در این مراحل حساسیت کافی را نداشته باشند، این سبزی ممکن است لطمات زیادی به سلامت خانواده وارد کند.

در انتخاب برند و فروشگاهی که سبزی خشک را از آن تهیه میکنیم چند نکته مهم وجود دارد :

  • کیفیت سبزی مورد استفاده، عدم استفاده از کود و آب آلوده در پرورش سبزی،
  • رعایت دقیق مراحل شست و شو و ضد عفونی کردن
  • مراحل خشک کردن (به گونه ای که کمترین آسیب به مواد مغذی موجود در سبزی وارد شود)

از این رو ما به شما سبزی های خشک فیچین را پیشنهاد میکنیم که دستچینی از باغات سبزی کاملا ارگانیک شمال ایران است. شما میتوانید سبزی های خشک برند فیچین را به آسانی از طریق لینک های زیر آنلاین سفارش داده ودرب منزل تحویل بگیرید.

سفارش آنلاین چوچاق خشک

سفارش آنلاین نعنا خشک

سبزی خشک بهتر است یا منجمد؟

یکی دیگر از روشهای محبوب برای افزایش ماندگاری مواد غذایی منجمد کردن است. اگر بخواهیم مقایسه ای بین این دو روش داشته باشیم باید اشاره کنیم، خشک کردن و فریز کردن سبزی در کنار کارآمد بودن معایبی نیز دارند و باعث از بین رفتن بخشی از ریزمغذی های موجود در سبزی می شود .

در فرایند خشک شدن  بخش قابلی توجهی از ویتامین C از بین می رود و یا با فریز کردن سبزیجات به هنگام خارج شدن از حالت  انجماد، باعث ایجاد حالت اکسیداسیون ضعیفی در سبزی می گردد .این اکسیداسیون منجر به کاهش املاح سبزی می شود.

با توضیحات ارائه شده می توان گفت هر دو روش مذکور موجب از بین رفتن بخشی از  مواد مغذی  و املاح موجود در سبزی ها می شود . به همین دلیل در صورت امکان ، از سبزیجات تازه استفاده کنید.

الیته لازم به ذکر است که مقاومت ویتامین ها و املاح مختلف موجود در سبزی ها در برابر عوامل مخرب مانند حرارت، نور و اکسیداسیون با یکدیگر متفاوت است .حساس ترین ویتامینی که از نظر علم تغذیه، در اثر حرارت دادن سبزی ها به سرعت از بین رفته و تخریب می شود، ویتامین C است . از سوی دیگر ویتامین B3 یا نیاسین ، جزو مقاوم ترین ویتامین ها در برابر عوامل مخرب مانند حرارت و اکسیداسیون بالا محسوب می شود.

سبزی خشک یا سبزی منجمد

برای ارسال نظر باید عضو شوید