sad_pvnDMEs57q


همه چیز در مورد چای آرتمیزین یا دمنوش گندواش


فروشگاه  فیچین فروشگاه فیچین /
28 بهمن 1399

این عضو خانواده درمنه  به نام محلی گندواش حاوی ترکیب‌هایی همچون فلاوونوئید، روغن‌های فرار و «آرتمیزینین» است. «آرتمیزینین» ترکیب فعالی است که بیشترین خواص این گیاه ناشی از همین ماده است.

درمنه ها (Artemisia) خانواده ای از گیاهان دارویی از تیره کاسنیان هستند.  تنوع گونه ای درمنه ها  به بیش از 200 تا 400 گونه مختلف می رسد. این گیاهان کپه های خوشه ای هستند و گلهای معمولا تلخی دارند.

در مقاله ی قبل در مورد خواص چای آرتمیزین بصورت مختصر توضیح دادیم و حال در این مقاله بصورت جامع تر خواص و ترکیبات این گیاه پر خاصیت را شرح خواهیم داد.

برای اینکه بدونید چطور از این گیاه استفاده کنید مقاله نحوه ی دم کردن چای آرتیمیزین را بخوانید.

یکی از انواع درمنه ها گیاه «کینگو»- خارگوش چینی ( Artemisia annual ) است که در استانهای شمالی ایران بصورت خودرو رشد میکند و در گویش محلی آن را  در گیلان گندواش، گند+واش به معنی علف بد بو  و در مازندران به نام گندمنا یا علف جارو  نامیده می شود.

گیاهی یکساله با گل‌های زرد کوچک و بومی چین است و بیش از دوهزار سال در طب سنتی این کشور کاربرد داشته است.

ترکیبات شیمیایی گندواش شامل چیست ؟

این عضو خانواده درمنه  به نام محلی گندواش حاوی ترکیب‌هایی همچون فلاوونوئید، روغن‌های فرار و "آرتمیزینین" است. "آرتمیزینین" ترکیب فعالی است که بیشترین خواص این گیاه ناشی از همین ماده است.

حضور سایر ترکیبات شیمیایی از قبیل سینئول یا اوکالیپتول، آرتمیز یاکتون، ایزو آرتمیزیاکتون، کادینن و کاریوفیلن در گیاه  گندواش تایید شده است.

از مهمترین خواص گندواش  میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضد سرطان
  • کمک به بهبود سرطان پستان
  • درمان عرق شبانه
  • سو هاضمه ؛ استفاده از تخم این گیاه
  • بیماری سل
  • نفخ معده
  • اسهال خونی ؛ استفاده از سرشاخه های جوان این گیاه
  • سرماخودگی تابستانه
  • تب بر
  • بیماری های مزمن چشم
  • از بین رفتن جوش
  • اشتها آور
  • درمان نیش مالاریا ؛ معروفترین کاربرد آرتمیزین در درمان بیماری مالاریا است.
  • ضد ویروس
  • ضد قارچ
  • درمان یبوست
  • درمان بواسیر
  • درد های مفصلی

شما میتوانید به راحتی از طریق لینک های زیر این محصول را تهیه کنید.

برای خرید آنلاین چای آرتیمیزین (50 گرم) کلیک کنید.

برای خرید آنلاین چای آرتیمیزین (100 گرم) کلیک کنید.

درمان مالاریا:

 این بیماری کشنده از طریق پشه ناقل و انگل به انسان منتقل می شود. به طور معمول داروهای ضد مالاریا حاوی ترکیب آرتمیزین آنوا هستند. سازمان غذا و داروی آمریکا داروی "کوآرتم" را به عنوان اولین داروی گرفته شده‌ از گیاه گندواش در درمان مالاریا در این کشور مورد تایید قرار داد. بطور کلی دمنوش گندواش خواص تب بری دارد و در بهبود بیماریهای عفونی تب دار موثر است.

درمان سرطان:

 بررسی متخصصان نشان داده که اضافه کردن ترکیب آرتمیزینین به رژیم غذایی افرادی که شیمی درمانی کرده اند، می‌تواند پیشرفت سرطان را بدون عوارض جانبی کاهش دهد . یافته ها نشان میدهد ماده فعال آرتیمزین میتواند سلولهای سرطانی را وادار کند خودشان را از بین ببرند در حال حاضر این گیاه بعنوان مکمل درمانی به افرادی که شیمی درمانی انجام داده اند توصیه می شود.

ضد ویروس و قارچ:

آرتمیزینین دارای خواص ضدویروسی و ضدقارچی است که می‌توان از آن برای مقابله با بیماری هایی همچون هپاتیت B و C، آنفلوآنزا و برخی عفونت‌های ویروسی استفاده کرد.

درمان مشکلات گوارشی:

در طب سنتی چین از دمنوش این گیاه برای رفع نفخ و سو هاضمه استفاده می شود. سر شاخه های علفی و جوان آن برای رفع اسهال خونی مزمن کاربرد دارد.

همچنین دمنوش گندواش به هضم غذا و تقویت برای زنان حامله تجویز می شود و پس از تولد بچه به عنوان ضد نفخ توصیه می شود.

این گیاه در عین حال برای درمان و کاهش علائم مشکلاتی نظیر هموروئید (بواسیر)، یبوست و دردهای مفصلی مفید است.

تقویت سیستم ایمنی بدن:

گندواش  حاوی فلاونوئیدی به نام آرتمیزینین است. همانطور که میدانیم فلاونوئیدها دسته ای از آنتی اکسیدانهای قوی هستند بنابراین این گیاه خواص تقویت کنندگی برای سیستم ایمنی بدن دارد. همچنین این چای دارای مواد موثر کیورستین و لوتئولین می باشد که به شدت سیستم ایمنی را تقویت میکند.

پیشگیری از کرونا:

بیشترین کاربرد آرتیمزین در دنیا در درمان مالاریا است. این بیماری ویروسی تب دار به خوبی با عصاره استخراج شده از این گیاه درمان می شود. این گیاه که در طب سنتی چین از 2000 سال پیش به عنوان از بین برنده تب کاربرد داشته و در سال 2015 جایزه نوبل گرفت. آرتیمیزینین در گیاهان متفاوتی وجود دارد اما گیاهی که دارای بیشترین درصد آرتیمیزینین و کمترین آرتیسیونات باشد طبق مقالات منتشر شده میتواند در درمان بسیاری از بیماری ها از جمله عفونت های باکتریایی گرم مثبت و گرم منفی ، عفونت های ویروسی ( انفولانزا، ایدز، …)، سرطان ، آلزایمر ، پارکینسون ، ام. اس، مالاریا و دیگر بیماری ها نقش بسزایی داشته باشد .

اخیرا و با شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان، با توجه به اینکه کرونا نیز بیماری عفونی و تب دار است سعی در کنترل تب بیماران به کمک داروهای داری ماده فعال آرتمیزین نمودند. گروهی از محققان در انستیتو ماکس پلانک آلمان اقدام به شروع تحقیقاتی در رابطه با بررسی تاثیر این گیاه در پیشگیری و درمان کرونا کرده اند که نتایج جالبی را نیز به دنبال داشته است.

پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که از این گیاه می توان به عنوان راهی برای مقابله با بیماریهای ویروسی استفاده کرد. نیاز به تاکید دارد این گیاه می تواندبا بیماری کرونا مقابله نماید نه اینکه لزوما ایمنی ایجاد کند.

طرز مصرف:

از برگ ها و سرشاخه های تازه و خشک گیاه گندواش  می توانید دمنوش تهیه کنید . برای تهیه دمنوش کافی است مقداری آب جوش روی گیاه خشک یا تر بریزید و اجازه دهید به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دم بکشد . سپس صاف کرده و برای مطبوعتر شدن طعم مقداری عسل به آن اضافه کرده و میل کنید .
 

احتیاط:

هر چند برای این گیاه عوارض جانبی خاصی ذکر نشده اما بهتر است در مصرف این دمنوش زیاده روی نکنید.

برای ارسال نظر باید عضو شوید